Skip to main content

Ketika Cinta Bertasbih (Episod 2)

As I promised….


I’ve finished reading the novel – Ketika Cinta Bertasbih (Episod 2). For those who love Habiburrahman El Shirazy’s novels, I’ll share some information about this novel and maybe I’ll add my opinions and comments about the novel too. This entry has to be (supposed to be) in Malay because the novel is in Bahasa Indonesia but I’ll mix the language – Malay, English & Indo. I might not understand some of the words used by the author so I’m just guessing and using my own logic in understanding the whole story.


Overall, I can spot several typo errors. In some cases, I just ignored it (there might be some differences in Malay & Indonesia in term of spelling, although we meant to explain/tell the same thing) but there are a few places whereby the author keeps on referring to other people’s name when he actually meant to write another person’s name (for e.g. Anna & Husna, he did mean Anna but he typed Husna or vise versa etc. – there are too many names in the novel, sometimes we might get confused). In another words, terdapat beberapa perenggan di dalam novel ini yang mana pada pendapat saya, penulis tertukar menggunakan nama-nama watak yang ada. Beliau mungkin maksudkan Anna, tetapi beliau menulis Husna (sebagai contoh, tetapi mungkin juga saya yang silap dalam membacanya, Wallahualam) dan sebagainya. Walau bagaimanapun, ini tidak sama sekali menjejaskan jalan cerita yang hendak disampaikan oleh penulis di dalam novel ini.


To those who read Ketika Cinta Bertasbih (Episod 1), novel berkenaan berakhir pada babak Khairul Azzam pulang ke tanah airnya iaitu Indonesia selepas beliau lulus kursusnya di Kaherah dan kebetulan pada ketika itu, Eliana Pramesti Alam turut menaiki pesawat yang sama. Episod kedua novel ini adalah kesinambungan daripada episod yang pertama di mana kali ini kisah watak-watak yang dahulunya di bumi Anbiaa’ kini digambarkan menjalani kehidupan di Indonesia.


Where should I begin? In this second novel, penonjolan kepada watak Ayatul Husna (adik Khairul Azzam) adalah ketara di mana pada permulaan novel ini digambarkan mengenai minat Husna di dalam berkarya akhirnya membuahkan hasil apabila beliau telah dipilih untuk menerima anugerah berkaitan karya sastera beliau. Husna juga menjadi idola remaja dengan hasil karya beliau itu, terutamanya karya @ cerpen “Menari Bersama Ombak”.


Anna Althafunnisa yang pernah menjadi idaman Azzam ketika di Kaherah akhirnya bersetuju ditunangkan dan seterusnya berkahwin dengan Furqan. Furqan masih merahsiakan apa yang pernah belaku terhadapnya ketika di Kaherah sehinggalan mereka berumahtangga. Namun begitu, Furqan tidak pernah menyentuh Anna sepanjang mereka diijabkabulkan.


Azzam yang telah pulang ke pangkuan keluarganya masih meneruskan aktiviti menjual bakso. Namun, beliau lebih kreatif dengan penghasilan “Bakso Cinta” yang mana bentuk “love” menggantikan kebiasaan bakso yang berbentuk bulat. Azzam juga telah memohon paten bagi innovasinya itu. Warung “Bakso Cinta” Azzam juga telah dicat dengan warna pink (my favorite color, hehehehe). Beliau berjaya meraih keuntungan yang banyak, di samping membuka beberapa cawangan dan juga warung “Bakso Cinta” itu difranchisekan. Namun begitu, adat berniaga memang ada pasang surutnya. Diceritakan juga bagaimana Azzam menghadapi saat getir ketika fitnah datang melanda dan bagaimana perniagaannya juga terjejas angkara fitnah itu.


Usaha Azzam mencari permaisuri hatinya masih terus giat dijalankan. Namun begitu, beliau tetap meminta pendapat ibunya dalam hal ini. Azzam akhirnya bertunang dengan Alviana Rahmana Putri Zuhri (Vivi), seorang doktor. Berkahwinkah mereka? Well, I think it’s better for you to search the answer by reading this wonderful novel. Tak thrill la kalau I beritahu semuanya kan? Ini pun dah dikira banyak info provided.


Kesimpulannya, untuk mendapat sesuatu dalam hidup ini bukannya mudah. Harga pengorbanan yang perlu dibayar untuk satu kesudahan yang indah adakalanya memeritkan. Kita hanya merancang, Allah yang menentukan segalanya. He knows best. Naik turun hidup ini umpama roda yang berputar. Tak selamanya kita berada di atas. Warna-warna hidup ini tak semestinya sentiasa ceria, ada kalanya kesedihan datang melanda – gelap seketika.


Well, let’s recap some of the beautiful names in this novel.

Anna Althafunnisa

Ayatul Husna

Eliana Pramesti Alam

Khairul Azzam

Furqan

Alviana Rahmana Putri Zuhri (Vivi)


I guess that’s all for this special entry on Ketika Cinta Bertasbih (Episod 2). Happy reading. Feel free to share with me about your opinion and comment after reading this novel.


Comments

Popular posts from this blog

Setahun tanpa post

Seriously, tengok-tengok dah setahun tak mencoret apa-apa kat blog ni. Biar betul....Tapi itulah hakikatnya. Sampai terlupa  la ada blog, yang dah bersawang  ni . Kena vacuum sikit hari ni....Selamat berpuasa semua (sebelum merapek tak tentu hala). Updates? Rasanya banyak sangat yang jadi dalam tempoh setahun ni. Our si tecik pun dah nak masuk 2 tahun tak lama lagi, kejap jer masa berlalu. Makin becok minah tu, banyak karenah dan ragam yang menghiburkan kami ;-D Kerja masih macam biasa, sekarang takde admin post so boleh fokus on self development sebenarnya. Masih merangkak-rangkak dalam dunia akademik yang mencabar ni. Doa - doakan yer . Hubby? Masih macam tu, makin kurus kot sebab dia jaga badan. Badan tuan empunya blog ni makin bambam, sebab kuat makan ;-D Tapi masih yer main netball. Naib johan lagi tahun ni kat sukan staf (memanjang naib johan, bila nak jadi johan?), hahaha. Bentuk & berat badan bukan penentu keaktifan dalam sukan, chewaaah. Sekarang tengah bua

June 2011 - an UPDATE

Bulan nie, memang students cuti tapi kami tak. So bersusun jadual penuh dengan meeting, bengkel, seminar dan sebagainya, pulun nak penuhkan 7 hari berkursus = 42 jam untuk CPD. If semester tengah berlangsung, susah sikit sebab kena attend lectures & tutorials. Target semester break nie adalah menghadiri seminar yang free, anywhere yang berdekatan & berkaitan, hehehe.... Apa plan weekend nie? Well, I will have a long weekend since amik cuti extra (of course tolak cuti tahunan). Baru setengah tahun, cuti pun dah banyak habis. Nak kena simpan untuk raya + konvo gak. Tapi masa semester berlangsung, bukan senang nak amik cuti. Buat plak kelas sepanjang minggu, confirm takleh apply cuti. If hari takde kelas jer baru boleh cuti. So masa semester break nie pulun la amik cuti. Long weekend nak pi mana? Hehehe, apa lagi, balik Kulim la. Masih belum berkesempatan tengok anak buah yang baru, Muhammad Naufal. Then ada wedding cousin, so alang-alang balik sana dapat gak makan nasik minyak. P

Doaku Untukmu Sayang - Wali Band

Selalu baca blog Ain, asyik dengar lagu yang sedap tu. So carilah liriknya....Counting days to 8 years this coming 5th May 2013 - this song is for you sayang , Endz Sophian. Kau mau apa, pasti kan kuberi Kau minta apa, akan kuturuti Walau harus aku terlelah dan letih Ini demi kamu sayang Aku tak akan berhenti Menemani dan menyayangimu Hingga matahari tak terbit lagi Bahkan bila aku mati Ku kan berdoa pada Ilahi Tuk satukan kami di surga nanti Tahukah kamu apa yang kupinta Di setiap doa sepanjang hariku Tuhan tolong aku, tolong jaga dia Tuhan aku sayang dia Tuhan tolong aku, juga jaga dia Tuhan ku pun sayang dia I love you so much.....